05 November 2015

THAI FOOD // SALATĂ CU CIUPERCI & TOFU

Oamenilor veniți în vacanță în Thailanda le place mâncarea thailandeză - îmi permit să generalizez după șase ani de trăit aici și contact aproape permanent cu turiști de diverse nații. O găsesc exotică, plină de arome, ciudată în sensul bun. Imediat ce-mi exprim părerea vizavi de subiect primesc, invariabil, aceeași reacție cum, nu-ți place mâncarea thailandeză? Și atunci încep explicațiile și detaliile. Nu mă omor după ea; dacă ar fi să aleg ar fi ultima opțiune pe lista de preferințe. Mănânc mâncare thailandeză când nu am alternativă - lipsa de timp/ingrediente mă împiedcă să gătesc sau sunt pe drumuri prin locuri unde nu găsesc alte feluri de mâncare - sau, extrem de rar, când găsesc feluri clasice reinterpretate.

Asta se întâmplă în Chiang Mai, oraș în care am locuit doi ani și în care acum merg din când în când să-mi vizitez prietenii. Anul ăsta am fost de două ori, de fiecare dată am stat câte o săptămână și am mâncat aproape exclusiv (cinele, cel puțin) la un restaurant unde se întâmplă o astfel de reinterpretare. Se numește Khun Churn, după numele chef-ului și este un restaurant vegetarian unde toate mâncărurile thailandeze sunt regândite în cheie fără-carne. Meniul este generos, sunt multe feluri de mâncare pe bază de ciuperci sau tofu, ceea ce pe mine mă încântă maxim.


La Khun Churn am descoperit salata Laap Muu, care în varianta clasică este gătită cu porc, meșterită super măiastru cu ciuperci ȘI tofu. Asta este salata despre care spun tuturor oamenilor (și cred că am menționat și în articolul în care povesteam rețeta - aici) că este singura mâncare thai la care eu salivez și înghit în sec când o prepar sau o comand într-un loc în care știu că e făcută bine. Khun Churn o gătește impecabil și am comandat-o înghițind sec de cinci-șase ori. Săptămâna trecută, dat fiind că papilelor mele le era extrem de dor de gustul sus numitei salate m-am apucat să o reconstruiesc în propria bucătărie. Cu un anumit succes, aș spune lipsită de modestie și bazându-mă pe faptul că nu a mai gustat-o nimeni - pentru Brăduț am pus la cale în paralel varianta clasică. Ca să mă verifici trebuie să o încerci și tu.

Ingrediente
* ciuperci -- eu am folosit 5 buc. de King Oyster (Pleurotus eryngii). Poți înlocui cu Pleurotus, sau orice alt tip de ciuperci cu textură un pic mai bățoasă și cu aromă discretă (mi se pare că champinioanele nu merg, că-s prăfoase și miros prea puternic a ciuperci).
* tofu -- știu cutiile alea din Mega Image, cantitatea dintr-o cutie e suficientă dar te sfătuiesc să o lași niște ore bune la desărat.
* 5-6 fire de ceapă verde; se folosește numai tija verde
* 2 șalote mici
* 2 frunze de kaffir lime (limetă sălbatică)
* 2 căței de usturoi
* câteva fire de cilantro (coriandru proaspăt)
* zeamă de lime
* sos de pește
* fulgi de chilli uscați
* 1 lingură de orez dulce / sticky rice

Mod de preparare
1. Ciupercile și tofu se toacă mărunt și se dau în clocot vreme de 5-7 minute. Se scot, se clătesc și se lasă într-o sită până se pregătesc restul de ingrediente -- în tot acest timp se vor răci și se va scurge și apa din ele.
2. Tijele de la ceapa verde se taie bucățele de aprox 1cm, șalotele se toacă solzi, usturioul se mărunțește și el bine, frunzele de limetă sălbatică se curățe de tija de pe mijloc și se taie în feliuțe cât mai subțiri. Frunzele de cilantro se rup bucățele mici.
3. Se prăjește uscat orezul (în tigaie, fără ulei, la foc mic-mediu) până capătă un pic de culoare. Se macină în mojar.


3. Într-un castron se amestecă toate ingredientele de mai sus: ciuperci și tofu, ceapa, șalotele, usturoiul, frunzele de lime și coriandru.
4. Se condimentează amestecul cu 2-3 lingurițe de sos de pește (menit să săreze), zeama de la 2 limete, câțiva fulgi de chilli (sau puțin piper negru proaspăt măcinat) astfel încât rezultatul să aibă un iz de iuțeală.
5. Se servește împreună cu orezul prăjit -- e mai bine să fie adăugat la salată fix când începi să mănânci. Altfel, amestecat din vreme va absorbi lichidele și se va înmuia, chestie deloc plăcută dat fiind că efectul trebuie să fie exact pe invers - orezul să adauge o notă crunchy salatei.


Note
- salata poate fi făcută doar cu ciuperci sau doar cu tofu, nu e musai să le combini
- desigur că poți renunța la frunzele de limetă
- dacă nu ai sos de pește sau nu-ți place, folosește sare fără ezitare

No comments: