03 September 2011

Salată indoneziană cu ananas şi castravete

Pe indonezience, când a fost să împartă calităţi, Dumnezeu le-a nimerit cu darul blândeţii. Toate femeile pe care le-am cunoscut în Sumatra respiră blândeţe şi gingăşie chiar şi atunci când îşi afurisesc bărbaţii că nu au cumpărat ulei de la chioşcul de peste drum.
Gy, de exemplu, ne-a fost gazdă vreme de 3 zile în iulie când am poposit la Berastagi şi nu am văzut-o nicio clipă altfel decât calmă, pregătită să ne facă pe plac nouă europenilor mofturoşi. Nicio urmă de frustrare sau de iritare ca răspuns la prea multele noastre întrebări. Ca şi cum asta i-ar fi fost menirea: să ne ofere tot ceea ce ne dorim şi un zâmbet în plus.

Masa din bucătăria lui Gy a suportat în fiecare seară cu stoicism poverile de chicken satay, rendang, salate aromate şi fructe proaspete. Şi noi, ce să zic, nu ne puteam lăsa mai prejos. Gy gătea ca o zeiţă, iar noi înfulecam ca ultimii pământeni.


Dacă pentru satay e nevoie de grătar, pe care l-am abandonat pe insulă şi pentru rendang trebuie răbdare şi timp, care nu-mi prisosesc momentan, salata cu ananas şi castraveţi a rămas singura pe lista de "să fac şi eu să văd dacă iese cât de cât la fel".

Ruşine mie că am uitat să o întreb pe Gy care este numele în Karo Batak (dialectul vorbit în zona Berastagi din Sumatra, Indonezia). O să repar greşeală şi o să revin. Până atunci, iată reţeta pentru cea mai aromată salată pe care am mâncat-o vreodată:

Ingrediente: ananas, castravete, ceapa verde, chilli uscat, ulei vegetal (măsline, canola, susan sau orice ai la îndemână), zeamă de lămâie şi sare.

Mod de preparare: cureţi castravetele de coajă şi-l tai cubuleţe; la fel procedezi şi cu ananasul. Speli ceapa verde şi o tai bucăţele mici de maximum 1 cm lungime. Combini cele trei ingrediente într-un bol şi adaugi un vârf de sare, unul de chilli şi zeama de la o lămâie.


Salata reuşeşte prin aroma dată de ananas şi prospeţimea castravetelui să echilibreze balanţa foarte bine dacă însoţeşte mâncărurile grele, cu sosuri sau pe cele foarte picante.

2 comments:

Ade said...

unde e butonul de like ?! :)

Elena Stanciu said...

Chiar sub articol :-).